MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

+14
sol
ELSY
Lierdama
engelen
fru tussi
tigern
Moostar
Berit
LiseTone
Solsikke
Julestjerne
Milla
Trippel
Inger Johanne
18 posters

Side 4 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Ons 20 Okt 2010 - 14:25

Dessuten, Trippel, din tur i trygderetten kan også komme andre til nytte. Takk til den som står på!
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 6 Nov 2010 - 22:20

Noe bra, men mye dårlig er resultatet av statsbudsjettet for funksjonshemmede.
Fradrag for store sykdomsutgifter består. Wink
Du kan lese mere HER
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 22 Jan 2011 - 17:05

Har begynt på tillegget i dag, enda igjen 3 mnd, så det går ikke så utover fatiguen.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 22 Jan 2011 - 21:15

Det er bra! Tenk bare på den dagen i oktober, da du får se resultatet. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Søn 23 Jan 2011 - 12:17

Håpa nå i juni e da......... Wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Fradrag for stømutgifter

Poste  Musselin Lør 12 Feb 2011 - 21:35

Hei.

Min MS sykepleier sa at en kunne få fradrag på skatten for stømutgifter. Jeg fryser og fryser, stakkars dei andre her i huset for dei renner vekk.......Hvordan fungerer dette? Har jeg rett på fradrag på dette? Hva må jeg dokumentere og hvordan? Noen som vett?

Musselin som fryser

Musselin


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Moostar Søn 13 Feb 2011 - 17:11

Jeg trekker fra ekstra bruk av varmtvann og utgifter til strøm/fyring.
Bruker denne : http://enok.no/felleskalk.html

Men det er KUN merforbruket du kan trekke fra - så regn ut differansen.

Når jeg sender inn til Skattetaten, henviser jeg til utregninger via enok.no , og setter opp enkelt regnestykke med sum jeg skal ha til fradrag. Alltid fått innvilget dette.

Samtidig vil jeg minne om rettighetene/mulighetene til å trekke fra ALT du kjøper FORDI du har MS.
Jeg tar vare på feks. kvitteringer for raggsokker,ullundertøy,varmedress,elektriske varmesåler,votter,ekstra varme vintersko. Alt dette hadde jeg ikke hatt behov/merutgifter for hvis jeg ikke hadde hatt ms.Da hadde jeg klart meg med "vanlige" ting. Men jeg bruker ullraggsokker året rundt (jepp - på sommeren også) og sliter ut en 6-7 par i året, minst.

Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Mia Man 11 Apr 2011 - 23:39

Tror dere jeg kan få tilbake for utgifter til en rotfylling jeg fikk utført på grunn av smerter, som viste seg å skyldes trigeminusnevralgi som igjen skyldes MSen?

Mia


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 12 Apr 2011 - 15:17

Du kan prøve send med bevis fra tannlegen, du resikerer bare å få et nei, lykke til.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Liv Fre 29 Apr 2011 - 11:11

Dette er første året jeg krever fradrag for fyringsutgifter, så jeg ringte MS-forbundet og spurte hva jeg kunne trekke fra. Jeg fikk til svar at jeg kunne trekke fra 15% av fyringsutgiftene, dvs det det koster å øke innetemperaturen med 3 grader = 5% av kostnadene per grad. Kjøreutgifter til lege, sykehus osv kan trekkes fra med 1,40 per km + bompenger, piggdekkavgift (ev. ferge for de som må bruke det) og parkeringsgebyr. Jeg dokumenterer ikke bompenger og piggdekkavgift, her er det en fast pris per tur som ingen slipper unna.

Etter at jeg fikk diagnosen har vi kjøpt snøfreser, for min mann klarer ikke all snømåking og alt annet tyngre arbeid i huset alene, så snøfreseren blir satt opp.
Får jeg ike fradrag for den, så får kommunen stille med hjemmehjelp.

Liv


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 29 Apr 2011 - 16:29

Jeg har fått utregningsmetoden på ekstra strøm fra Likningskontoret:

(Her bruker jeg fiktive tall)

Av de totale strømutgiftene utgjør oppvarming 65%: 50.000 x 65% = 32.500.-

Økt temperatur = 27 C minus normaltemperatur 22C = 5C x 5 = 25%
(Som du skriver utgjør hver økt temperatur 5%)

Ekstra strømutgifter blir da 32.500.- x 25% = 8.125.-
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tir 3 Mai 2011 - 23:49

Mia, jeg ville også lagt ved noe fra nevrologen.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Ons 4 Mai 2011 - 0:12

Ja, det må man alltid ha med. Men har du sendt med attester/uttalelser/skriv fra leg/nevrolog ett år er det ikke nødvendig å ta med det året etter. Da viser man bare til tidligere innsendete attester. Send, for øvrig, ikke slikt fra deg uten å ta kopi.
Jeg har alltid en kopi av alt jeg legger ved selvangivelsen. Da vet jeg til enhver tid hvilke opplysninger jeg har sendt fra meg.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Ons 4 Mai 2011 - 0:18

Jeg tenbkte spesielt på en uttalelse om at det var en sammenheng mellom sykdommen og tannbehandlingen. ellers støtter jeg Trippel som kan "alt" om dette.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 24 Jun 2011 - 13:42

Fikk igjen skatten i dag, men fikkk ikke en øre på det eg sende inn, har ikke krefter til å klage............ Crying or Very sad
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 24 Jun 2011 - 14:58

Mener du at de har strøket alle fradragene dine?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 24 Jun 2011 - 17:15

Ja, fikk ikke igjen en øre ekstra utover det jeg fikk i april. Det sto ingenting om at det var strøket heller, skulle tro dem ikke hadde fått brevet jeg sendte dem i april Sad
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 24 Jun 2011 - 19:09

Men rettet du ikke fradragene dine på data (Altinn)? Hvis du trykket OK på selvangivelsen, så kan jeg forstå det, men dersom du rettet fradraget på pkt. 3.5.4 hadde jeg krevd en forklaring. Slik kan de ikke holde på. Stryker de et fradrag skal du ha beskjed om det og mulighet til å anke avgjørelsen. Et lite brev til Skatteetaten hvor du ber om en forklaring hadde jeg tatt meg tid til, var jeg deg.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 24 Jun 2011 - 19:33

Sende det inn skriftleg eg ikkje på altinn.no
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 24 Jun 2011 - 20:26

Det kan unektelig virke som om det brevet ikke kom frem. Dette ville jeg ha sjekket, Lise-Tone.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 24 Jun 2011 - 20:31

Jeg håper at andre, som fikk oppgjør nå i juni og som har trukket fra for "usedvanlig store sykdomsutgifter", gir lyd fra seg og forteller hvordan det gikk.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty sykdomsutgifter

Poste  Hilde Lør 25 Jun 2011 - 16:13

Hei.
Jeg fikk skatteoppgjøret i går. Og jeg fikk trukket fra alle utgiftene jeg hadde bedt om grunnet sykdom. Jeg begrunnet det veldig nøye, skrev f. eks navnet på medisinen, hvorfor jeg brukte den og vedleggsnummer. Men jeg sendte ingen vedlegg, bare at jeg kunne sende de på forespørsel. Men de spurte ikke etter vedleggene.
I tillegg til at jeg sendte selvangivelsen på papir, sendte jeg den også elektronisk, men ingen spesifisering av sykdomsutgiftene der, bare beløpet jeg ville trekke fra. Jeg gjorde dette for å være sikker på at de hadde fått selvangivelsen.
Dette er første gang jeg får skatteoppgjøret i juni.

Hilde


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 25 Jun 2011 - 17:35

Flotte greier Hilde. Du gjør som meg. Trekker fra summen elektronisk og viser til at det er sendt brev med spesifisering av fradrag. Vanligvis legger jeg ved alle kvitteringer osv, men i år gjorde jeg ikke det. Da fikk jeg brev om at de ville se alle bilagene Very Happy Jeg får nok ikke no e oppgjør før til høsten. Bare de godkjenner fradragene mine er det helt greit om pengene ikke kommer før da. Har alltid bruk for litt ekstra penger, uansett når de kommer. tongue
Jeg blir mer og mer sikker på at det har skjedd en feil hos Lise-Tone. Du pleier å få godkjent fradragene dine og oppgjør i juni. Mens du i år altså ikke har fått trukket fra en krone og det uten et ord til forklaring. Nei, her er det noe som ikke stemmer. Evil or Very Mad
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 25 Jun 2011 - 17:48

Hvor lang tid har på seg? Orker ikke å se etter, men får håpe jeg finner krefter Twisted Evil
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 25 Jun 2011 - 18:52

Hei Lise-Tone. Jeg var innom Skatteetaten.no og der fant jeg at de som får sin skatt i juni må klage innen 10. august. Du kan klage elektronisk eller ved å sende dem et vanlig brev. Dersom du vil klage elektronisk går du til denne siden KLAGE og klikker på linjen hvor det står "klage på likning".

Jeg vil tro at ditt brev/klage til skattetaten ikke behøver inneholde annet enn at du etterlyser dine fradrag i likningen og spør om hvorfor de ikke er tatt med. Likedan spør du hvorfor du ikke har blitt underrettet om at dine fradrag er strøket. Så brevet behøver ikke bli mer enn noen få linjer. Så får det bli opp til den videre saksgangen hva som trengs av deg. Håper du finner litt krefter til dette, Lise-Tone. Tenk bare på hvor hyggelig du har syntes det har vært å få igjen litt mer enn hva de har beregnet.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 4 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet